Références sur l'engagement

Baker, S., Gunn Watkinson, M., Honeyman, F., Mowll, J. et Tyulkina, S. (2024, 31 mai). Rethinking student engagement for ‘hyflex’ teaching and learning in post-compulsory settings: acknowledging flexibility and agency needed for unplanned events. International Journal of Lifelong Education, 43(4), 432-447. https://doi.org/10.1080/02601370.2024.2359595 
 
 
Chemsi, G., Naciri, A., Sadiq, M. et Radid, M. (2024). Exploring student motivation in a hybrid learning environment: A descriptive study of moroccan students. In Teaching and Assessment in the Era of Education 5.0, 194‑203. IGI Global. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-3045-6.ch011 
 
Dufour, J.-D. et Tessier, H. (2012). Questions et consignes de travaux, matière à développement. Pédagogie collégiale25(3), 14‑19. https://mobile.eduq.info/xmlui/handle/11515/21856?show=full
 
Dussarps, C. (2015). L’abandon en formation à distance. Distances et médiations des savoirs. Distance and Mediation of Knowledge, 3(10), article 10. https://doi.org/10.4000/dms.1039
 
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C. et Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research74(1), 59‑109. https://www.researchgate.net/publication/249797781_School_Engagement_Potential_of_the_Concept_State_of_the_Evidence
 

Heilporn, G. (2021). Stratégies favorisant l’engagement des étudiants dans des modalités de cours hybrides en enseignement supérieur [thèse de doctorat, Université de Sherbrooke]. Savoirs UdeS. https://savoirs.usherbrooke.ca/handle/11143/18359

Heilporn, G., Lakhal, S. et Bélisle, M. (2021). Heilporn_VF. Genially. https://view.genially.com/661fbaf5af56480014b7b651/interactive-content-heilpornvf

Heilporn, G., Lakhal, S. et Bélisle, M. (2021, hiver). Des stratégies pour favoriser l’engagement des étudiants dans des cours hybrides. Pédagogie collégiale, 34(2), 4-12. https://mobile.eduq.info/xmlui/bitstream/handle/11515/38112/heilporn-et-al-34-2-21.pdf?sequence=2&isAllowed=y
 
Heilporn, G., Lakhal, S., Bélisle, M. et St-Onge, C. (2021). Engagement des étudiants : une échelle de mesure multidimensionnelle appliquée à des modalités de cours hybrides universitaires. Mesure et évaluation en éducation, 43(2), 1‑34. https://doi.org/10.7202/1081043ar
 
Jeffrey, L., Milne, J., Suddaby, G. et Higgins, A. (2014). Blended learning : How teachers balance the blend of online and classroom components. Journal of Information Technology Education: Research, 13, 121‑140. https://doi.org/10.28945/1968 
 
Lakhal, S. (2019). Les déterminants technologiques de la persévérance des étudiants dans les cours à distance de niveau collégial : les modalités de cours jouent-elles un rôle? Technological determinants of student persistence in college distance education courses: Do course delivery modes play a role? La Revue canadienne de l’apprentissage et de la technologie. Canadian Journal of Learning and Technology, 45(2)https://doi.org/10.21432/cjlt27813
 
Leblanc, C. et Guillemette, F. (2014). Consignes claires : travail réussi! Pédagogie universitaire, Le Tableau, 3(2). https://pedagogie.uquebec.ca/sites/default/files/documents/numeros-tableau/tableau_vol3_n2-2014.pdf
 
McGarry, B. J., Theobald, K., Lewis, P. A. et Coyer, F. (2015). Flexible learning design in curriculum delivery promotes student engagement and develops metacognitive learners: An integrated review. Nurse Education Today, 35(9), 966‑973. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.06.009
 

Parr, M. (2019). Pour apprivoiser la distance : guide de formation et de soutien aux acteurs de la formation à distance. Le Réseau d’enseignement francophone à distancehttps://www.refad.ca/wp-content/uploads/2019/05/Pour_apprivoiser_la_distance__-_Guide_de_formation_et_de_soutien_aux_acteurs_de_la_FAD.pdf 

VanBeselaere, C., & Roberts, T. (2024). Student engagement across course teaching modalities. The Canadian Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 15(1). https://doi.org/10.5206/cjsotlrcacea.2024.1.15059