Références sur la présence à distance

Ameloot, E., Rotsaert, T., Ameloot, T., Rienties, B. et Schellens, T. (2024). Supporting students basic psychological needs and satisfaction in a blended learning environment through learning analytics. Computers & Education, 209, 1‑15. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2023.104949

Fiock, H. (2020). Designing a community of inquiry in online courses. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 21(1), 135‑153. https://doi.org/10.19173/irrodl.v20i5.3985

Garrison, D. R. (2009). Communities of inquiry in online learning. In P. Rogers, G. Berg, J. Boettcher, C. Howard, L. Justice & K. Schenk (Eds.), Encyclopedia of Distance Learning, Second Edition, 352‑355. IGI Global Scientific Publishing. https://doi.org/10.4018/978-1-60566-198-8.ch052

Garrison, D. R., Anderson, T. et Archer, W. (1999). Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education. The Internet and Higher Education, 2(2‑3), 87‑105. https://doi.org/10.1016/S1096-7516(00)00016-6

Jézégou, A. (2010). Créer de la présence à distance en e-learning. Cadre théorique, définition, et dimensions clés. Distances et savoirs, 8(2), 257‑274. https://athenap.enap.ca/moodle/pluginfile.php/302714/mod_resource/content/4/DIS_082_0257.pdf

Lakhal, S. et Heilporn, G. (2024). The community of inquiry in blended synchronous designs. In M. F. Cleveland-Innes, S. Stenbom et D. R. Garrison  (Eds.), The Design of Digital Learning Environments (1st Edition). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003246206-10

Monette. (2022). Fiche Monette 2022. Genially. https://view.genially.com/66464f4765230f00132b0f2f

Nissen, E. (2009). Accompagnement dans une formation à distance et dans une formation hybride : analyse de pratiques. Dispositifs médiatisés en langues et évolutions professionnelles pour l’accompagnement-tutorat. Université Lille 3, 191-210. https://hal.science/hal-00785937/document

Parent, S. et Deschênes, M. (2021). Créer de la présence à distance pour soutenir l’apprentissage. Pédagogie collégiale, 34(4). https://eduq.info/xmlui/bitstream/handle/11515/38136/parent-deschenes-34-4-21.pdf